
Raphael Corantonio, de oprichter van Arkane Studios, heeft harde kritiek geuit op het Game Pass-model in een X-thread en noemt het een “onhoudbaar model” dat “de industrie schaadt”. Hij heeft ook gezegd dat het vermogen van Microsoft om “oneindig geld” in het platform te steken uiteindelijk zal falen omdat “de realiteit hen zal inhalen”.
Corantonio ging verder met te zeggen dat Microsoft “alle anderen zal doden of zal dwingen zich over te geven” en dat spelers alleen van de service houden omdat “het aanbod te mooi is om waar te zijn”. Hij schreef ook dat dezelfde spelers het platform zullen verlaten zodra ze “de effecten op games realiseren”, waarbij hij verwijst naar het feit dat de Netflix-stijl benadering teleurstellende titels mogelijk maakt.
Zijn opmerkingen volgen op de belangrijke ontslagen van vorige week, waarbij Microsoft meer dan 9.000 mensen heeft laten gaan. Veel van de getroffen werknemers werkten in de game-afdelingen van het bedrijf en bij ontwikkelaars. Zowel Halo Studios als Candy Crush-maker King hebben mensen moeten laten gaan. Sommige studio’s zijn gesloten en veel games zijn geannuleerd. Het is verschrikkelijk.
Hoewel de algemene consensus is dat de voortdurende investeringen van Microsoft in kunstmatige intelligentie hebben bijgedragen aan deze ontslagen en niet het bestaan van Game Pass. Corantonio suggereert dat de betrokkenheid van AI een verzonnen excuus kan zijn.
Hoewel er geen bewijs is dat het abonnementsmodel heeft bijgedragen aan de ontslagen, zijn er wel gegevens die suggereren dat het aantal verkochte exemplaren van games onder de Game Pass lijdt. Dit is logisch. AAA-games kosten $70 en de Game Pass kost $10 tot $20 per maand. Persoonlijk heb ik een abonnement genomen om Indiana Jones and the Great Circle te spelen in plaats van het spel rechtstreeks bij Bethesda te kopen.
Arkane Studios is bekend van games als Deathloop, Dishonored en Prey. Het bedrijf werkt momenteel aan een game gebaseerd op Marvel’s Blade.https://www.youtube.com/watch?v=basldo2bj2k
BRON