
Apple heeft een exclusieve deal gesloten voor de Amerikaanse uitzendrechten voor Formule 1-races. Volgens de voorwaarden van een vijfjarig pact met F1-moederbedrijf Liberty Media zal Apple TV vanaf 2026 elke F1-race uitzenden.
Het bedrijf zegt dat abonnees van de vernieuwde Apple TV elke Grand Prix kunnen bekijken, evenals elke training, kwalificatie en sprintsessie. Niet-abonnees kunnen gratis ‘geselecteerde races’ bekijken in de Apple TV-app. Je hoeft geen moeite te doen om de trainingen te bekijken.
Via de Apple Sports-app kunnen F1-fans realtime updates ontvangen over kwalificatie- en sprintsessies, evenals Grands Prix. Verwacht realtime klassementen (inclusief de coureurs- en fabrikantenkampioenschappen), samen met een widget op het startscherm van de iPhone en live activiteit op het vergrendelscherm.
Apple zal ook F1-gerelateerde functies toevoegen aan de apps Nieuws, Muziek, Kaarten en Fitness+. Het bedrijf zal meer onthullen over “productiedetails, productverbeteringen en alle manieren waarop fans kunnen genieten van F1-content via Apple-producten en -diensten” voorafgaand aan het seizoen 2026, dat begint met de Grand Prix van Australië in maart.
De Formule 1 heeft een eigen streamingdienst en zal in de Verenigde Staten niet helemaal verdwijnen. Je kunt nog steeds webcams van coureurs bekijken en naar teamradiogesprekken luisteren op F1 TV Premium, maar alleen als je een Apple TV-abonnement hebt.
De overeenkomst met de F1 zal het sportaanbod van Apple diversifiëren. Het bedrijf heeft al een langetermijnovereenkomst met MLS voor de exclusieve rechten op wedstrijden die worden uitgezonden door de hoogste voetbalcompetitie van Noord-Amerika. De toekomst van honkbal op Apple TV is echter duister, met berichten die suggereren dat Apple bereid is de banden met de MLB te verbreken.
Het gerucht ging dat Apple in juli van plan was het race-evenement aan zijn sportaanbod toe te voegen. Het bedrijf bood naar verluidt tussen de $120 miljoen en $150 miljoen per jaar voor toegang tot de F1, een bedrag dat hoger lag dan de $90 miljoen per jaar die ESPN bood, dat voorheen de rechten bezat in de Verenigde Staten. Mogelijk wil het bedrijf ook profiteren van zijn succes F1 de film project, dat Devindra Hardawar van Engadget in zijn recensie vond als een uitstekende racefilm, een flitsende zomerhit en een opzichtige reclamespot voor Apple.
BRON