
Een petitie om de toegang tot videogames te behouden heeft onlangs een belangrijke mijlpaal van een miljoen handtekeningen bereikt, maar heeft nog twee andere uitdagingen te overwinnen voordat het uiteindelijke doel wordt bereikt. De beweging “Stop Killing Games” behaalde eerder deze maand een miljoen stemmen, wat betekent dat de Europese Unie zich zal moeten buigen over wetgeving met betrekking tot dit onderwerp. Echter, voordat dit gebeurt, moet de petitie omgaan met de dreiging van mogelijk valse handtekeningen en de weerstand van grote game-ontwikkelaars en uitgevers.
Het initiatief Stop Killing Games, opgericht door Ross Scott, streeft ernaar nieuwe wetten aan te nemen om ervoor te zorgen dat videogames nog steeds speelbaar blijven, zelfs wanneer de ondersteuning van ontwikkelaars stopt. De petitie was een directe reactie op toen Ubisoft aankondigde dat ze in 2024 de servers voor het spel The Crew offline zouden halen en de licenties van spelers die het spel hadden gekocht, zouden intrekken. Scott en andere critici waren van mening dat de acties van Ubisoft een gevaarlijk precedent schepten voor spelers die de toegang tot hun aangekochte spellen konden verliezen op basis van de willekeur van een ontwikkelaar.
Zelfs als er voldoende handtekeningen zijn om door te gaan naar de volgende fase, waarschuwde Scott in een YouTube-video dat veel van deze handtekeningen mogelijk onjuist zijn samengesteld of zelfs vals kunnen zijn. Hij benadrukte dat dit geen petitie op Change.org is, maar een officieel proces van de overheid, waarbij vervalsing van handtekeningen strafbaar is. Om ervoor te zorgen dat er voldoende legitieme handtekeningen worden verzameld, stelde Scott voor om minstens 10% meer handtekeningen te hebben om eventuele onrust te voorkomen. Op 6 juli had de petitie al meer dan 1,2 miljoen handtekeningen verzameld.
Naast de handtekeningen hebben belangrijke game-ontwikkelaars en uitgevers zoals Electronic Arts, Microsoft en Nintendo zich verzet tegen de beweging in een gezamenlijke verklaring. Zij stellen dat particuliere servers niet altijd een haalbaar alternatief zijn voor spelers en dat de voorgestelde maatregelen de keuze en creativiteit van ontwikkelaars beperken, waardoor het moeilijker wordt om games te maken. De Europese vereniging van videogames waarschuwt dat dit initiatief de kosten en risico’s van het ontwikkelen van games zal verhogen en een ontmoedigend effect zal hebben op het aanbieden van games in Europa.
Kortom, de petitie om de toegang tot videogames te behouden heeft een belangrijke mijlpaal bereikt, maar moet nog enkele uitdagingen overwinnen voordat de gewenste veranderingen kunnen worden doorgevoerd.
BRON