
Dankzij een nieuwe samenwerking zal DirecTV uw tv-screensaver gaan vervangen door door AI gegenereerde advertenties. Het entertainmentmerk werkt samen met Glance, een AI-bedrijf dat steun heeft gekregen van Google en samen met de techgigant een AI-tool op het toestel heeft ontwikkeld. De nieuwe AI-aangedreven screensavers zullen begin volgend jaar worden uitgerold naar DirecTV Gemini-apparaten.
Blik persbericht over de deal presenteert de mogelijkheden van de technologie in verheven taal: “Winkel slimmer door producten en merken te ontdekken en ermee te communiceren in een AI-gestuurde, visueel meeslepende virtuele winkelervaring die er typisch uitziet voor tv.” In de praktijk lijkt het er echter op dat een kijker de mobiele Glance-app kan gebruiken om bijvoorbeeld zichzelf of andere mensen in te voegen in door AI gegenereerde video’s die op hun televisie verschijnen. Vervolgens kunnen ze de stemafstandsbediening gebruiken om de garderobe van de persoon te veranderen en vervolgens items kopen die lijken op de door AI gegenereerde afbeeldingen van de telefoon.
“We maken van televisie een lean-in-ervaring in plaats van een lean-in-ervaring”, zegt Rajat Wanchoo, vice-president business partnerships van de Glance Group. De limiet die aanvankelijk het nieuws van het partnerschap oppikte. “We willen gebruikers de mogelijkheid geven om de vooruitgang in generatieve AI te gebruiken om een ChatGPT-moment voor zichzelf te creëren, maar dan op tv.”
Het is onduidelijk hoeveel DirecTV-klanten een ChatGPT-moment helemaal voor zichzelf willen hebben, maar vragen over de vraag of mensen een functie willen of nodig hebben, hebben de meeste AI-bedrijven er niet van weerhouden om verder te gaan met bedrijfsplannen. In het persbericht wordt niet gespecificeerd of kijkers deze screensaver-functie kunnen uitschakelen zodra deze live gaat.