
In de wereld van games kan een decennium van ontwikkeling soms niet gelijkgesteld worden. Volgens rapporten heeft het moederbedrijf van Microsoft het project voor de ontwikkeling van het zeldzame Everwild al lang geleden geannuleerd. Het nieuws heeft geleid tot de grootste ontslagen in de Xbox-divisie van Microsoft.
Het lijkt erop dat werknemers van Rare waarschijnlijk deel zullen uitmaken van de ontslagen, na het tweede Chronicle Viglie Chronicle. Jason Schreier van VGC en Bloomberg was de eerste die meldde dat het spel geannuleerd was. (Schreier voegde eraan toe dat een MMORPG-project van Zenimax, met de codenaam “Blackbird”, ook werd stopgezet.)
Rare kondigde Everwild officieel aan in 2019. Maar het spel was al sinds 2014 in ontwikkeling. De trailer werd eindelijk vijf jaar geleden uitgebracht en beloofde een weelderige en magische sfeer. De video gaf echter geen aanwijzingen over de gameplay. Dit kan opzettelijk zijn geweest. Volgens rapporten had de ontwikkeling van het spel te lijden onder een gebrek aan duidelijke richting.
Er werd zelfs gezegd dat het in 2021 een “herstart helemaal opnieuw” onderging toen Gregg Mayles de leiding nam. (Mayles is bekend van titels als Donkey Kong Country, Banjo-Kazooie, Viva Piñata en Sea of Thieves.) Xbox verklaarde het gebrek aan officiële updates en zei dat ze wachtten tot ze “iets moois te laten zien hadden”.
Recentelijk leek het er in februari op dat het spel op weg was. Phil Spencer van Microsoft zei: “Het is geweldig om het Everwild-team te zien en de vooruitgang die ze boeken.” Woorden, woorden, woorden…
En zo komen we aan bij vandaag, met het trieste einde van een al te bekend verhaal. Ontwikkelaars verliezen hun baan, spelers verliezen de kans om iets te spelen waar zoveel middelen in gestopt zijn, en de game-industrie moet weer een klap incasseren. Hoe dichtbij en hoe nipt kan het komen?
BRON