
Een paar jaar geleden bood Microsoft enkele van de beste deals in games aan. De Spartan Xbox -serie S had een goede prijs van $ 300 (en je zou het vaak zelfs goedkoper kunnen vinden als ik op de aanbiedingen jaagde). Een maandelijks abonnement van $ 15 naar Xbox Game Pass Ultimate bood een enorme catalogus van nieuwe en oude spellen. Maar oh, hoe de dingen zijn veranderd in 2025.
Het bijna vijf jaar oude Xbox-hardwareaanbod is niet alleen A Maar twee Dossi of Price dit jaar; De S-serie met 512 GB opslagruimte kost nu enorm $ 400, terwijl de X-serie begint bij $ 600 voor een digitaal of $ 650-model met een schijf $ 150 en $ 100 ongemak in vergelijking met slechts een paar maanden geleden. Belediging toevoegend aan letsel, heeft zelfs Microsoft De prijs van de Game Pass Ultimate verhoogd met 50 procent deze week – binnenkort kost het $ 30 per maand, vergeleken met $ 20. En dit is zeker niet de enige prijsverhoging die ze recent hebben ontvangen – het was slechts $ 17 in juli vorig jaar. Het is een behoorlijk gewaagde zet.
Natuurlijk is Microsoft niet de enige die de consoleprijzen verhoogt – Nintendo Verhoogt ook Voor de oude originele Switch die nog nooit is en de Switch 2 is geen deal van $ 450. Sony heeft ook de prijzen van de PS5 dit jaar verhoogd, zij het in mindere mate. Het is geen enorme schok gezien de economische onzekerheid die in 2025 in de Verenigde Staten heerst (en waarschijnlijk nog wel een paar jaar), maar de aanpak van Microsoft lijkt opmerkelijk.
En dit was vóór de spelwedstrijd. Het lijkt erop dat Microsoft wedt dat een toename van digitale inkomsten de onvermijdelijke verliezen zal compenseren door mensen die besluiten dat de nieuwe prijs het niet waard is. De traagheid van abonnees is zeker een echte zaak en eigenaren van Xbox-toegewijden die veel gebruik maken van de Game Pass kunnen niet over het hoofd zien (of vergeten hun bankafschriften te controleren).
$ 30 voor honderden games, evenals de beschikbaarheid van spraakmakende lanceertitels die normaal gesproken $ 70 of meer zouden kosten, is volkomen redelijk. Evenzo zou $ 30 of $ 40 voor iets als Apple Music meer dan acceptabel zijn als je bedenkt hoeveel een enkel album kost om te kopen. (Nog los van de eerlijke vergoeding voor alle artiesten die betrokken zijn bij het maken van muziek of games, maar dat is een verhaal voor een andere keer.)
In een wanhopige poging om mensen zich aan te laten melden voor muziekstreaming, is $ 10 per maand nu de standaard in de branche geworden. Natuurlijk kosten streamingdiensten nu iets meer geld, maar tot nu toe hebben ze de grote prijsstijgingen vermeden die we zien bij video’s en nu games. Als eerste grote bedrijf dat een abonnementscatalogus aanbiedt, heeft Microsoft de kans gehad om markttarieven vast te stellen – maar om zoveel mensen aan boord te krijgen, lijkt het te laag en compenseert het nu.
En degenen die $ 15 of $ 18 of zelfs $ 20 per maand hebben betaald voor Game Pass voor jaren zullen het waarschijnlijk moeilijk vinden om deze stijging te rechtvaardigen, hoeveel een Xbox-speler ook speelt. Een jaar Game Pass kost nu meer dan het dubbele van het jaarlijkse tarief voor een PlayStation Platinum-abonnement. En terwijl Sony nog steeds niet van plan is om hoogwaardige first-party studio-games uit te brengen, zoals Geest van Yotei op de dag van de lancering aanbieden, bieden de verschillende PS Plus-plannen niet veel waarde. Vooral voor mensen die niet per se het nieuwste hete spel hoeven te spelen op de dag van release.
Aan mijn kant heb ik het grootste deel van het jaar rekening gehouden met een breuk met Xbox en ik denk dat dit de deal zal verzegelen. In veel opzichten was ik de exacte doelmarkt voor de S-serie en Game Pass. Er waren niet veel Xbox-games die ik wilde spelen, maar er was genoeg waar ik nieuwsgierig naar was. Dus de combinatie van een console en Game Pass voor een redelijke prijs was een geweldige manier om wat nieuwe games uit te proberen en anderen te verkennen die ik had gemist.
Het binnenhalen van nieuwe spelers in het Xbox-ecosysteem lijkt nu een grote uitdaging gezien de prijzen die we zien. Mijn kosten voor een jaar Xbox en Game Pass waren $ 480; Het zou bijna het dubbele zijn voor $ 860. Dit is een behoorlijk brutale toename en je kunt veel meer waar voor je geld krijgen in het PlayStation-ecosysteem, om nog maar te zwijgen van de frequente (en vaak genereuze) verkopen van Steam. En steeds meer voormalige exclusieve Xbox-games komen aan op andere consoles, zoals Forza Horizon 5, de game die me in de eerste plaats een Xbox deed kopen. Dit is nog een reden om geen Xbox te kopen, vooral niet tegen deze prijzen.
De strategie van Microsoft is natuurlijk dat alles een Xbox kan zijn, streaming games op je tv of settopbox. Maar je hebt een zeer sterke internetverbinding nodig om dit je enige manier om te spelen te maken, en het soort mensen dat bereid is om $ 30 te betalen voor Game Pass wil waarschijnlijk de verbeterde prestaties en loyaliteit die gepaard gaan met een speciale console.
Het streamen van games is echter beschikbaar op alle spelplannen, waardoor dit deel van de vergelijking toegankelijker wordt voor meerdere gebruikers. Microsoft lijkt te hebben besloten dat alles een Xbox kan zijn zonder rekening te houden met de mensen die er al een hebben gekocht. De nieuwe strategie lijkt de kosten voor consumenten te verleggen van hardware (die meestal verliesgevend is) naar steeds duurdere abonnementsservices. Dit is al geruime tijd een duidelijk onderdeel van het Xbox-plan, maar mensen hadden een bepaalde prijs verwacht voor zaken als Game Pass (ongeacht of die prijs ethisch is of niet). Nu lijkt Microsoft klanten van klanten te zijn en laat mensen die al een Xbox hebben gekocht in de steek door hen uitgebuit te voelen.
De grote gok is dat een kleiner aantal klanten dat het meest betaalt op de lange termijn zal werken. Ik heb geen idee of dit de juiste strategie is, maar ik ben een gamer die niet zal blijven volgen. Ik wed dat ik niet de enige ben die zich zo voelt. Het is belangrijk dat consumenten zich gehoord en gewaardeerd voelen door bedrijven, vooral wanneer er veranderingen worden doorgevoerd in producten of diensten die zij al gebruiken. Het is essentieel dat bedrijven transparant communiceren over hun beweegredenen en de voordelen die deze veranderingen kunnen bieden aan de consument.
Het is begrijpelijk dat bedrijven streven naar winst en groei, maar dit mag niet ten koste gaan van de tevredenheid en loyaliteit van hun klanten. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen het genereren van inkomsten en het leveren van waarde aan de consument. Hopelijk kan Microsoft deze balans vinden en haar klanten geruststellen dat zij nog steeds centraal staan in hun bedrijfsstrategie.
BRON
Google’s ‘Vraag om foto’s’ niet beschikbaar in Texas en Illinois
Een van de op Gemini gebaseerde fotografiefuncties van Google is momenteel niet beschikbaar in Texas en Illinois. Dit werd bevestigd door het bedrijf aan Engadget. De reden voor de afwezigheid…
Battlefield 6 verkoopt meer dan 7 miljoen exemplaren in drie dagen
EA heeft een erg drukke maand achter de rug en de cijfers spreken boekdelen. Enkele weken geleden bevestigde het bedrijf een deal om privé te gaan in een verkoop van…