
De adolescentie is een cruciale periode in het leven van een jongere, waarin ouders de rol van co-piloot op zich nemen en belangrijke gesprekken voeren over sociale media, regels, consequenties en veiligheid. Het is essentieel dat kinderen weten dat ze bij hun ouders terecht kunnen in geval van problemen, en dat er een veilige plek is waar ze op kunnen vertrouwen.
Hoewel tools zoals Google’s Family Link en YouTube’s Supervised Experience nuttig kunnen zijn, is het uitdagend voor ouders om de instellingen voor meerdere kinderen van verschillende leeftijden en apparaten bij te houden. Een AI-assistent zoals Gemini of ChatGPT kan hierbij helpen door gepersonaliseerde instellingen in te stellen.
Het is belangrijk om een balans te vinden tussen algemene verboden en doordachte beperkingen als het gaat om het gebruik van technologie door adolescenten. Doordachte beperkingen, ontwikkeld in samenwerking met ouders, scholen en gemeenschappen, bieden zowel bescherming als autonomie aan jongeren.
Het is essentieel om tieners en ouders te betrekken bij het creëren van zinvolle beperkingen en ondersteuning te bieden bij het veilig gebruik van technologie. Het is niet alleen belangrijk hoeveel tijd een kind online doorbrengt, maar ook hoe ze die tijd gebruiken.
Kunstmatige intelligentie speelt een steeds grotere rol in het onderwijs, en het is belangrijk om leraren, ouders en tieners te betrekken bij het vormgeven van systemen en media die daadwerkelijk worden gebruikt.
Het is van belang dat digitale geletterdheid en trainingen voor kunstmatige intelligentie worden ontwikkeld met onpartijdige normen, bij voorkeur onder leiding van regeringen of ministeries van onderwijs.
Samenwerking tussen politici, docenten en ouders is cruciaal voor een veilig en verantwoord gebruik van technologie door jongeren. Door dialoog en consistentie kunnen we een veilige omgeving creëren waarin tieners kunnen gedijen.
BRON