
Een jury in Florida heeft geoordeeld dat Tesla gedeeltelijk verantwoordelijk is voor een ongeval uit 2019 waarbij de zelfrijdende functie van het bedrijf betrokken was, meldt The Washington Post. Als gevolg hiervan moet het bedrijf $43 miljoen betalen aan compenserende schadevergoeding en mogelijk nog meer aan bestraffende schadevergoeding.
De autopilot is standaard geïnstalleerd in Tesla-auto’s en regelt zaken als botsingdetectie en noodremmen. Tot nu toe heeft Tesla voornamelijk vermeden verantwoordelijkheid te nemen voor ongevallen waarbij auto’s met de autopilot zijn betrokken, maar in het geval van Florida is de situatie anders verlopen. De jury oordeelde uiteindelijk dat de autonome technologie de bestuurder George McGee in staat stelde om van de weg af te kijken en een paar seconden afgeleid te zijn, waardoor hij een fataal ongeluk veroorzaakte waarbij Naibel Benavide Leon werd gedood en Dillon Angulo ernstig gewond raakte.
In het proces beweerden de advocaten van Tesla dat de beslissing van McGee om zijn aandacht van de weg af te wenden om zijn telefoon te pakken de oorzaak van het ongeval was en dat de autopilot niet in overweging moest worden genomen. De familie en nabestaanden van Angulo beweerden echter dat de manier waarop Tesla en Elon Musk spraken over de functie de illusie creëerde dat de autopilot veiliger was dan in werkelijkheid het geval was. De jury wees uiteindelijk tweederde van de verantwoordelijkheid toe aan McGee en een derde aan Tesla, meldt NBC News.
Tesla heeft aangekondigd in beroep te gaan tegen de uitspraak en verklaarde dat de veiligheid van de auto en de inspanningen van de sector om levensreddende technologie te ontwikkelen in gevaar worden gebracht. De National Highway Traffic Safety Administration heeft in een onderzoek vastgesteld dat de fouten bij het gebruik van de autopilot door de bestuurder van de Tesla liggen en niet bij het systeem zelf.
Hoewel de autopilot slechts een onderdeel is van de autonome rijfuncties van Tesla, is het idee dat de auto’s van het bedrijf volledig zelfstandig kunnen rijden een belangrijk onderdeel van de toekomstplannen. Elon Musk heeft verklaard dat volledig autonoom rijden veiliger is dan menselijke besturing. De Robotaxi-service van Tesla is gebaseerd op het idee dat de autopilot zonder toezicht kan werken, maar dit heeft in de praktijk wisselende resultaten opgeleverd.
BRON