
In het huidige digitale landschap, waar gesproken wordt over verboden in plaats van voordelen, is het verheugend om te zien dat het Future Report van Google, dat werd uitgevoerd onder meer dan 7.000 tieners, een positiever en toekomstgericht beeld schetst van de digitale ervaringen en ambities van jongeren.
De deelnemende tieners, afkomstig uit zeven verschillende EU-landen en met diverse achtergronden, zien het internet niet alleen als een leermiddel, een manier om verbinding te maken en zich te vermaken, maar ook als een middel om andere culturen en perspectieven te verkennen en verschillende benaderingen van huiswerk te ontdekken.
De openheid, flexibiliteit en drang om culturele en andere vormen van diversiteit te verkennen zijn cruciale terreinen waarop digitale burgers hun vaardigheden moeten ontwikkelen om de toenemende complexiteit van de hedendaagse samenleving te kunnen omarmen. Dit stelt hen in staat om bewust en zinvol deel te nemen aan de wereld van vandaag en morgen.
Het is bemoedigend om te zien dat deelnemers aan het onderzoek zich richten op betrouwbaarheid en het belang van kritisch denken in hun strategieën om de geloofwaardigheid van informatie te controleren. Ze lijken zich niet al te veel zorgen te maken over algoritmen, maar zien deze juist als een manier om zich open te stellen voor diversiteit via de nieuwe ontdekkingen die ze doen wanneer hen inhoud wordt voorgesteld.
Hoewel 40% van de deelnemers aangeeft bijna dagelijks AI te gebruiken, voornamelijk voor probleemoplossing en creatieve activiteiten, zijn ze zich bewust van het misleidende aspect van AI. Ze zouden graag zien dat hun leraren beter zijn toegerust op het gebied van digitale geletterdheid, zodat ze AI effectiever en creatiever kunnen inzetten. Dit benadrukt de kloof in digitale geletterdheid tussen verschillende inkomensgroepen, wat een probleem is dat moet worden aangepakt om ervoor te zorgen dat alle studenten gelijke kansen hebben om te profiteren van de mogelijkheden die de samenleving biedt.
De bevindingen van het Toekomstrapport zullen nuttig zijn voor leraren en gezinnen die te maken hebben met digitale uitdagingen, omdat het een diepgaand inzicht biedt in hoe jongeren momenteel omgaan met de online wereld, de ondersteuning die ze thuis en op school nodig hebben, en wat ze verwachten van technologiebedrijven en beleidsmakers om optimaal gebruik te maken van digitale technologie.
De verschillende gebruikerstypen die in het onderzoek worden beschreven, zullen herkenbaar zijn voor docenten, die rekening moeten houden met de diverse technologiestijlen binnen elke groep studenten. De aanbevelingen uit het onderzoek sluiten nauw aan bij de behoeften van jongeren in heel Europa: gelijke kansen voor iedereen op het gebied van digitale transformatie, met een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de samenleving om ouders en leraren op te leiden, veiligheid en privacy te waarborgen, en beleidsmakers op het juiste pad te zetten om dit te realiseren.
BRON