Studie naar AI-kansen 2024 van IDC: Top vijf AI-trends om in de gaten te houden

Bijgewerkt op 9 december 2024: het aantal mensen dat Microsoft heeft geholpen opleiden en certificeren in het afgelopen jaar is bijgewerkt naar 23 miljoen en omvat initiatieven op Microsoft.

In 2024 is generatieve kunstmatige intelligentie naar voren gekomen als een sleuteldriver voor zakelijk succes in elke sector. Deze nieuwe generatie AI heeft al een ongelooflijke impact op onze wereld, maar bedrijven en industrieën krabben alleen maar aan het oppervlak van wat mogelijk is terwijl ze doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe use cases in elke rol en functie.

Om organisaties te helpen bij het leiden van hun AI-transformatiereis, heeft Microsoft onlangs een nieuw onderzoek in opdracht gegeven via IDC, De zakelijke kans van AI. De resultaten van IDC tonen aan dat wanneer organisaties zich inzetten en investeren in AI, het potentiële rendement op investeringen (ROI) aanzienlijk toeneemt.

Volgens IDC weerspiegelen de resultaten van de studie een kantelpunt terwijl AI momentum wint in verschillende sectoren. Terwijl bedrijven wereldwijd dieper ingaan op AI, blijven de klanten van Microsoft nieuwe innovatieve oplossingen implementeren en ontdekken hoe tools zoals Copilot hun dagelijkse werk kunnen transformeren. In de telecommunicatie schat Lumen Technologies dat Copilot verkopers gemiddeld vier uur per week bespaart, wat neerkomt op $ 50 miljoen per jaar. In de gezondheidszorg besteden artsen van het CHI Mei Medical Center nu 15 minuten in plaats van een uur aan het schrijven van medische rapporten, en verpleegkundigen kunnen patiëntinformatie documenteren in minder dan vijf minuten. Apothekers kunnen nu het aantal patiënten dat ze per dag zien verdubbelen. In de detailhandel helpen AI-modellen Coles om de voorraadbeheersing van 20.000 eenheden in 850 winkels met opmerkelijke precisie te voorspellen, wat resulteert in 1,6 miljard voorspellingen per dag.

De top 5 IDC-trends van 2024 voor AI

De resultaten van IDC komen overeen met wat Microsoft ziet terwijl we samenwerken met bedrijven in alle sectoren om AI te implementeren. We hebben meer dan 200 van onze beste AI-klantverhalen benadrukt om een voorbeeld te geven van hoe AI vandaag al impact heeft. Hieronder vindt u een kijkje in de belangrijkste trends die we zien in de IDC-studie en de impact van die trends op organisaties die vandaag werken met AI.

Verbeterde productiviteit nr. 1 wordt de norm. Werknemersproductiviteit is het belangrijkste resultaat dat bedrijven proberen te bereiken met AI. Uit de studie blijkt dat 92% van de ondervraagde AI-gebruikers AI gebruikt voor productiviteit en 43% zegt dat productiviteitsgevallen de hoogste ROI hebben opgeleverd. Terwijl productiviteit een belangrijk doel is, omvatten generatieve AI-use cases die achterlopen klantbetrokkenheid, omzetgroei, kostenbeheersing en product- of service-innovatie – en bijna de helft van de ondervraagde bedrijven verwacht dat AI de komende 24 maanden een grote impact zal hebben op al die gebieden.

Klantsnapshot:

In het wereldwijde marketing- en reclamebureau Dentsu besparen medewerkers al 15 tot 30 minuten per dag met Copilot voor taken zoals chat samenvatten, presentaties genereren en executive samenvattingen bouwen.

“Copilot heeft de manier waarop we creatieve concepten aan onze klanten leveren getransformeerd door realtime samenwerking mogelijk te maken. Behendigheid, veiligheid en uniciteit zijn cruciaal, maar ons doel is om deze transformatie door de hele organisatie te leiden, van boven naar beneden.”

– Takuya Kodama, Chief Strategy Officer bij Dentsu

#2 Bedrijven neigen naar geavanceerdere AI-oplossingen. In de komende 24 maanden verwachten meer bedrijven op maat gemaakte AI-oplossingen te creëren die rechtstreeks aansluiten bij de behoeften van de sector en de bedrijfsprocessen, waaronder aangepaste Copilots en AI-agents. Dit toont een groeiende volwassenheid van AI-vaardigheid aangezien bedrijven de waarde van out-of-the-box use cases realiseren en uitbreiden naar meer geavanceerde scenario’s.

Klantsnapshot:

Siemens heeft de Siemens Industrial Copilot ontwikkeld, die uitdagingen heeft verlicht die worden veroorzaakt door toenemende complexiteit en arbeidstekort voor tientallen klanten in verschillende sectoren.

“Met volledige waardering voor het transformatieve potentieel van Genai, is het belangrijk om te onthouden dat productie geen knop heeft om te ‘annuleren’. Het kost toewijding en inspanning om AI op industrieniveau te laten rijpen. De Siemens Industrial Copilot voor engineering verlicht aanzienlijk de werklast van onze klanten en adresseert urgente uitdagingen van vaardigheidstekorten en groeiende complexiteit in industriële automatisering. Deze op AI gebaseerde oplossing is een keerpunt voor onze sector met meer dan 50 klanten die het al gebruiken om de efficiëntie te verhogen en het arbeidstekort aan te pakken.”

– Boris Scharinger, AI-strateeg bij Siemens Digital Industries

#3 De adoptie en generatieve waarde van AI groeien in alle sectoren. Hoewel het relatief nieuw is op de markt, breidt de generatieve adoptie van AI zich snel uit: 75% van de ondervraagden meldt huidig gebruik, tegenover 55% in 2023. De ROI van generatieve AI is het hoogst in financiële diensten, gevolgd door Media & Telco, Mobiliteit, Retail en Consumer Goods, Energy, Manufacturing, Healthcare, en Onderwijs. Over het algemeen genereert generatieve kunstmatige intelligentie een hogere ROI tussen sectoren.

Klantsnapshot:

Providence heeft AI gebruikt om de zorg voor patiënten uit te breiden en te verbeteren, processen en workflows te stroomlijnen en de effectiviteit van zorgverleners te verbeteren.

“Of we nu samenwerken met toonaangevende organisaties op het gebied van deze technologie – zoals Microsoft – en op maat gemaakte oplossingen bouwen via de Azure Openai-service, het voortzetten van klinisch onderzoek om kankerpatiënten te helpen sneller gepersonaliseerde en nauwkeurige behandelingen te krijgen, of” de gemakkelijke knop raken “en het adopteren van bewezen technologieën zoals Microsoft 365 Copilot of Dax Copilot, we blijven met succes voorop lopen in deze technologische revolutie. Bijvoorbeeld, artsen die DAX Copilot gebruiken, besparen gemiddeld 5,33 minuten per bezoek en 80% van de artsen meldde een lager cognitief belasting na het gebruik van DAX Copilot.”

– Sarah Vaezy, EVP, Chief Strategy and Digital Officer bij Providence

#4 AI-leiders zien hogere rendementen en versnelde innovatie. Terwijl bedrijven die generatieve AI gebruiken een gemiddelde ROI van $ 3,7x hebben, behalen de beste leiders die generatieve AI gebruiken aanzienlijk hogere rendementen, met een gemiddelde ROI van $ 10,3. Naast verbeterde zakelijke waarde zijn leiders ook op weg om nieuwe oplossingen te bouwen en te implementeren: 29% van de leiders implementeert AI in minder dan 3 maanden, tegenover 6% van de bedrijven in de LAGGARD-categorie.

Klantsnapshot:

Södra is een internationale groep in de bosbouwindustrie die houtproducten van 52.000 eigenaren verwerkt tot hernieuwbare en klimaatvriendelijke producten voor de internationale markt. Elke dag verzamelt en interpreteert Södra gegevens over de klimaatimpact om duizenden beslissingen te nemen voor elk deel van de waardeketen.

“Met de innovatieve AI-technologie van Microsoft hebben onze bedrijfsexperts en dataspecialisten ons geholpen om duurzamer te worden door aanzienlijk de inkomsten te verhogen.”

– Cristian Brolin, Chief Digital Officer bij Södra

#5 Vooruitkijkend: vaardigheid blijft een grotere uitdaging. Dertig procent van de ondervraagden gaf aan een gebrek aan gespecialiseerde AI-vaardigheden intern te hebben en 26 procent zegt niet over medewerkers te beschikken met de nodige vaardigheden om met AI te leren en te werken. Dit sluit aan bij de resultaten van het Microsoft en LinkedIn 2024 Work Trend Index Jaarlijks rapportdie heeft ontdekt dat 55 procent van de zakelijke leiders zich zorgen maakt over het hebben van voldoende gekwalificeerd talent om functies te vervullen.

Daarom hebben we het afgelopen jaar meer dan 23 miljoen mensen in meer dan 200 landen geholpen met het verwerven van digitale vaardigheden. En we blijven samenwerken met overheden, onderwijsinstellingen, de industrie en de samenleving om nog miljoenen mensen te helpen leren hoe ze AI kunnen gebruiken.

Klantsnapshot:

De Universiteit van Zuid-Florida (USF) werkt samen met Microsoft om processen te stroomlijnen en innovatie te verbeteren voor alle aspecten van universitaire activiteiten met behulp van AI.

“We geven studenten een voorsprong om buitengewone dingen te doen met AI als onderdeel van de toekomstige beroepsbevolking. Onze focus op generatieve AI leidt niet alleen tot operationele efficiëntie, maar stelt ook onze gemeenschap in staat om nieuwe niveaus van creativiteit en impact te ontsluiten, waardoor de USF verder wordt gepositioneerd als een leider in AI-adoptie, inclusief als een van de eerste universiteiten in het land om een ​​college voor AI, cybersecurity en computing op te zetten.”

– Sidney Fernandes, CIO en Vice President Digital Experiences bij de Universiteit van Zuid-Florida

Een grafiek die de belangrijkste gegevens van de IDC-studie laat zien.

De groeiende economische impact van AI

Terwijl bedrijven vandaag grotendeels out-of-the-box AI-oplossingen implementeren en aanzienlijke ROI zien, verwacht meer dan de helft van de ondervraagden aangepaste branchegerichte en bedrijfstoepassingen te bouwen in de komende 24 maanden, wat aangeeft dat de huidige ROI snel een concurrentievoordeel wordt van morgen.

“We staan op een kantelpunt in de ontwikkeling van autonome agenten en beginnen aan een evolutie waarbij we alleen assistenten en copiloten gebruiken die de kennisontdekking en contentgeneratie ondersteunen naar op maat gemaakte AI-agenten om complexe meervoudige workflows uit te voeren in een digitale wereld,” zegt Ritu Jyoti, GVP/GM, AI en Data Research bij IDC. “Met het gebruik van verantwoorde technologie en de transformatie van de werkplek voorspelt IDC dat de bedrijfsuitgaven voor het aannemen van AI tegen 2030 een wereldwijde cumulatieve economische impact van $ 19,9 biljoen zullen hebben en 3,5% van het wereldwijde BBP zullen stimuleren in 2030.”

De belangrijkste resultaten van de IDC-studie The Business Opportunity of AI zijn onder meer:

  • Verwante vermeldingen

    Wereldwijde soevereine oplossingen voor Europese organisaties

    Vandaag zetten we de volgende stap om onze Europese digitale verplichtingen te versterken om onze klanten te verbeteren met een grotere keuze, meer controle over hun gegevensprivacy en over de…

    Microsoft Build 2025: Het Tijdperk van AI-agenten en Het Bouwen van het Open Agistische Web

    Tl; DR? Luister naar het nieuws als een overzicht van de door de AI gegenereerde audio die wordt uitgevoerd met behulp van Microsoft 365 Copilot. We zijn het tijdperk van…

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Ben je verdwaald?

    Apple Watch Series 10 al op eerste dag in prijs verlaagd

    Apple Watch Series 10 al op eerste dag in prijs verlaagd

    Het Evergreen Project: leden van de Oracle Academy in Slowakije, Tsjechië, Slovenië en Kroatië voltooien succesvol EU-gefinancierd project over milieugegevensanalyse.

    Onthul nieuw audio-laboratorium in Britse ox-corridor

    Onthul nieuw audio-laboratorium in Britse ox-corridor

    De beste deals op Anker Power Banks, Chargers en Accessoires

    De beste deals op Anker Power Banks, Chargers en Accessoires

    Oplossing voor onderbrekingen in dagboekstatus

    Twee maanden Paramount+ nu slechts $ 2

    Twee maanden Paramount+ nu slechts $ 2