
We betreden een nieuwe realiteit: een waarin kunstmatige intelligentie op buitengewone manieren kan redeneren en problemen kan oplossen. Deze ruggengraatintelligentie zal de regels van het bedrijfsleven herschrijven en de aard van kenniswerk veranderen zoals we die kennen. Net zoals de industriële revolutie en het internettijdperk zal deze transformatie tientallen jaren vergen om zijn volledige potentieel te tonen en zal het een grote technologische, sociale en economische verandering teweegbrengen.
Het jaarlijkse rapport over de werkindex van 2025 is ontworpen om leiders en werknemers voor te bereiden op deze verandering. Net als voorgaande jaren is het gebaseerd op een grootschalige wereldwijde enquête, Microsoft 365 Telemetrie en LinkedIn veronderstellingen en arbeidstrends. De nieuwigheid van dit jaar ligt in inzichten van start-ups, economen en academici tot inheemse academici, die allemaal wijzen op een seismiche verandering die al aan de gang is. Inderdaad, 82% van de leiders zegt dat dit een fundamenteel jaar is om de essentiële aspecten van strategie en activiteiten te heroverwegen.
De gegevens onthullen de opkomst van een nieuw type organisatie: het Grensbedrijf – gericht op intelligentie voor de stekker, teams van menselijke agenten en een nieuwe rol voor iedereen: Boss Agent. Hoewel de overgang diepgaand is, zullen menselijke ambitie, creativiteit en vindingrijkheid nieuwe economische waarde en kansen blijven creëren. Inderdaad, 71% van de werknemers van deze bedrijven zeggen dat hun bedrijf bloeit, in vergelijking met slechts 37% wereldwijd.
U kunt intelligentie op de stekker kopen
Stel je voor dat ik wist, voordat het internet van start ging, hoeveel het bedrijfsleven zou transformeren. Hier zijn we nu met AI. Intelligentie is niet langer beperkt door personeel of competenties. Het is een essentieel duurzaam goed: overvloedig, handig en schaalbaar op aanvraag. Met toenemende economische druk en aandeelhouders biedt deze on-demand intelligentie een nieuwe hefboom voor groei, die de groeiende kloof tussen zakelijke behoeften en menselijke capaciteit kan overbruggen. Terwijl 53% van de leiders zeggen dat de productiviteit moet toenemen, heeft 80% van de wereldwijde werknemers niet genoeg tijd of energie om hun werk te doen. En gemiddeld worden werknemers elke 2 minuten onderbroken door een vergadering, e-mail of ping. Om deze capaciteit aan te vullen, verwacht 82% van de leiders digitaal werk te gebruiken om hun personeelsbestand in de komende 12-18 maanden uit te breiden.
Digitaal werk zal de heruitvinding van zelfs de meest gevestigde bedrijven stimuleren en de geboorte van nieuwe bedrijven aanmoedigen waar we nog niet aan hebben gedacht. Op LinkedIn nemen de beste start-ups het aan 2x de snelheid van de geweldige technologie. Veel van dat talent blijft de geweldige technologie omarmen en in de wereld van start-ups blijven, wat wijst op een diepere verandering waarin innovatie – en kansen – toenemen. Terwijl historische spelers zich aanpassen aan en uitdagen door uitdagers, zoals we hebben gezien in de dot-com boom, worden de regels van talent en concurrentie in realtime herschreven.
Teams van menselijke agenten zullen de organisatiestructuren verstoren
Terwijl AI de vaardigheden blijft democratiseren, zijn we getuige van een overgang van rigide naar meer flexibele organisatiestructuren, geleid door de resultaten van de Werkgrafieken. Deze structuren passen zich aan aan de behoeften van het bedrijf, op basis van de juiste mix van mensen en agenten om het werk uit te voeren. Terwijl elke functie zich in een ander tempo en schaal zal ontwikkelen, zegt 46% van de leiders dat klantenondersteuning, marketing en productontwikkeling de beste investeringsprioriteiten zijn voor AI.
Om de impact van deze teams van menselijke agenten te maximaliseren, hebben organisaties een nieuwe metriek nodig: het Rapport voor menselijke agenten. Leiders moeten twee cruciale vragen stellen: hoeveel agenten zijn nodig voor welke rollen en taken? En hoeveel mensen zijn er nodig om hen te begeleiden? Het vinden van de juiste balans zal fundamenteel en specifiek zijn voor de activiteiten. Organisaties zullen moeten overwegen of er momenten zijn waarop menselijk en digitaal werk alleen wordt overtroffen door kunstmatige intelligentie, wanneer klanten de voorkeur geven aan een menselijke benadering of wanneer de samenleving verwacht dat mensen verantwoordelijk zijn voor de gevolgen, zoals bij producten met een hoog risico of financiële beslissingen. Of het nu gaat om klantgesprekken, strategische beslissingen of productlanceringen, het begrijpen van de juiste mix van mensen en agenten zal bepalen hoe het werk wordt gedaan en hoe succes wordt gemeten.
Elke werknemer wordt een agent
Naarmate agenten steeds meer worden geïntegreerd in het personeelsbestand, zullen we getuige zijn van de opkomst van de Boss-agent: iemand die agenten bouwt, delegeert en beheert om hun impact te vergroten en de controle over hun carrière in het AI-tijdperk te versterken. Van de bestuurskamer tot de frontlinie zal elke werknemer moeten denken als de CEO van een startup, gebaseerd op agenten. Leiders verwachten zelfs dat hun teams binnen vijf jaar agenten zullen trainen (41%) en beheren (36%).
Voor degenen die klaar zijn om aan boord te gaan, zal AI een carrièreversneller zijn, maar leiders moeten vooruit kijken. We hebben de agentenmentaliteit gemeten aan de hand van zeven indicatoren – van regelmatig gebruik en vertrouwen tot carrière-impact. Leiders overtreffen werknemers op elk punt: 67% is bekend met agenten (tegenover 40% van de werknemers) en 79% gelooft dat AI hun carrière zal versnellen (tegenover 67%). Maar deze evolutie stopt niet hier. Naarmate agenten worden geïntegreerd in het dagelijkse werk, zullen rollen op alle niveaus en functies evolueren, samen met het bredere personeelsbestand. Terwijl 33% van de leiders rekening houden met personeelsinkrimping, denkt 78% eraan om nieuwe AI-rollen op te nemen. En 83% gelooft dat AI werknemers in staat zal stellen complexere en strategische taken op te pakken aan het begin van hun carrière.
Deze verschuiving is divers: elke sector en rol zal anders evolueren naarmate de technologie zich verspreidt tussen bedrijven en industrieën. Net zoals het internettijdperk miljarden nieuwe kenniswerkers heeft voortgebracht – van social media-managers tot UX-ontwerpers – creëert AI nu al nieuwe rollen, met nog veel meer in het verschiet. Het voorbereiden op wat er komen gaat is niet langer optioneel. Werknemers moeten AI-vaardigheden ontwikkelen en bedrijven moeten hen ondersteunen met de juiste tools en training. Dit moment vereist eerlijke gesprekken, doelgerichte communicatie en echte investeringen in omscholing. Bedrijven die nu investeren, zullen niet alleen overleven: ze zullen vorm geven aan wat er in de toekomst zal komen.
Copilot is de nieuwe gebruikersinterface voor AI
Vandaag kondigen we de lancering aan van Microsoft 365 Copilot Wave 2 Spring, ontworpen om het volgende tijdperk van menselijke samenwerking te stimuleren. De Microsoft 365 Copilot-app is nu uw venster naar de wereld van agenten, met nieuwe functies voor deze volgende fase – aangedreven door geavanceerde modellen, adaptieve geheugen- en redeneringsagenten die naast u werken. Updates omvatten:
- Onderzoeker en Analist agenten, gevoed door diepe redeneermodellen van Openi, die zich uitstrekken tot klanten via het Frontier-programma, en met onze nieuwe Agenten, kunt u gemakkelijk agenten vinden, vastleggen en gebruiken – van partners zoals Jira, Monday.com en Miro – of uw gepersonaliseerde agenten.
- Creëren Breng de Openai GPT-4O-modellen mee om te werken, ontgrendel het ontwerpen en maken van inhoud voor iedereen. Pas gemakkelijk merkafbeeldingen aan of genereer kunstmatige intelligentie-afbeeldingen die voldoen aan door uw bedrijf goedgekeurde merkrichtlijnen, en creëer alles, van marketingkopieën en sociale media-inhoud tot nieuwsbriefbanners, video’s en meer.
- Copilot Notebook Verander uw aantekeningen, documenten en gegevens in inzichten en acties op basis van realtime informatie. Door Copilot te laten evolueren tot een notebook met chat, bestanden, notities en meer, kunt u zich concentreren op de meest relevante informatie terwijl u constant het bronmateriaal scant om tijdens de evolutie van de gegevens in realtime bijgewerkt te blijven. Notebooks kunnen ook een overzicht van uw inhoud maken met begeleiding door twee hosts die u door de belangrijkste punten leiden, een leuke en flexibele manier om geïnformeerd te blijven.
- Copilot Search is een nieuwe AI-gestuurde bedrijfszoekfunctie die u helpt direct te vinden wat u nodig hebt met rijke en relevante antwoorden op basis van de context van alle apps en gegevens binnen uw organisatie. Het is verbonden met zowel first- als third-party apps – van services tot Google Drive, Slack, Confluence, Jira en meer – om snelle en relevante resultaten op het werk te krijgen, ongeacht waar de informatie zich bevindt.
- Nieuwe mogelijkheden in het Copilot Control System stellen professionals in staat om agenten voor specifieke gebruikers of groepen in of uit te schakelen, om ervoor te zorgen dat de juiste agenten door de juiste mensen worden gebruikt.
2025 zal herinnerd worden als het jaar waarin het grensbedrijf werd geboren: het moment waarop bedrijven voorbij het experimenteren met AI gingen en begonnen met herbouwen. Net als de digitale inheemse bedrijven van de FA-generatie, omarmen ze de kracht om onvervangbare menselijke intuïtie te koppelen aan AI en agenten om buitengewone waarde te ontsluiten. We bieden klanten de intuïtie om vooruit te kijken en de technologie om hen te ondersteunen.
Lees het jaarlijkse werk van WorkLab en bezoek de Microsoft 365-blog voor meer informatie over onze productaankondigingen. Ontdek wat de resultaten van de Work Trend Index van dit jaar betekenen voor kleine en middelgrote bedrijven.
Bezoek onze microsite voor alle blogs, video’s en bronnen met betrekking tot de aankondiging van vandaag.